Monsanto

Het icoon van scha­de­lijke landbouw

De Partij voor de Dieren is fel tegenstander van genetische manipulatie en extreem gebruik van landbouwgif.

Multinational Monsanto is inmiddels het icoon geworden van schadelijke landbouw. Het bedrijf produceert massaal landbouwgif en genetische gemanipuleerde zaden. Ook heeft Monsanto wetenschappelijk onderzoek gemanipuleerd om de schadelijkheid van landbouwgif in twijfel te trekken.

Genetische manipulatie en grootschalig gebruik van giffen zijn schadelijk voor de natuur en het milieu. Het leidt tot ontbossing, tot vergiftiging van onze bodem en ons grond- en oppervlaktewater. Dit leidt vervolgens tot de vernietiging van onze kwetsbare maar essentiële biodiversiteit, inclusief de bestuivers zoals bijen, hommels en vlinders waarvan wij afhankelijk zijn. Dit betekent ook dat de consument afhankelijk wordt van een paar bedrijven, zoals Monsanto, die onze voedselvoorziening monopoliseren.

De Partij voor de Dieren zet zich in voor een gentechvrij Europa, dat investeert in de ontwikkeling van biologische weerbare gewassen en een gifvrije landbouw. Ook zetten wij ons in de Tweede Kamer, de provincies, de waterschappen, de gemeentes en in Europa in voor duurzame landbouw, biologische boeren en regionale producten.

Het standpunt Monsanto is onderdeel van: Duurzaam voedsel, duurzame handel

PvdD voelt minister aan de tand over giflobby in Brussel

Ouwehand: 'Wie weigert de bijen te beschermen en de Kamer niet goed voorlicht, heeft heel wat uit te leggen'

Het gaat dramatisch slecht met bijen en andere insecten. Een derde wordt met uitsterven bedreigd. De oorzaken zijn verlies van leefgebied en het gebruik van pesticiden. Onderzoeksjournalisten van Follow the Money ontdekten dat minister Carola Schouten hier een dubieuze rol in speelt en in vertrouwelijke e-mails één op één de lobby overneemt van gifgiganten als Bayer-Monsanto en Syngenta. De Partij...