Strengere normen luchtkwaliteit
Regels van World Health Organisation hanteren
Luchtverontreiniging leidt elk jaar tot 12.000 vroegtijdige sterfgevallen.
Dat zijn 33 doden per dag. Nederland hanteert de Europese normen voor luchtkwaliteit, maar die zijn aanzienlijk lager dan de normen gesteld door de World Health Organisation (WHO). De Partij voor de Dieren wil dat deze strengere normen van de WHO gebruikt gaan worden. Dat is in het belang van alle Nederlanders.
De intensieve veehouderij is een van de hoofdbronnen van luchtvervuiling. Jarenlange investeringen in technische maatregelen hebben die vervuiling onvoldoende kunnen terugbrengen. De Partij voor de Dieren is tegen symptoombestrijding als luchtwassers, die stallen potdicht maken, dieren opgesloten houden en de risico’s op stalbranden vergroten. Het probleem moet bij de bron worden aangepakt; alleen een inkrimping van de veestapel leidt tot werkelijk minder uitstoot van schadelijke stoffen.
Het standpunt Strengere normen luchtkwaliteit is onderdeel van: Klimaat- en milieubeleid
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 20 november 2019 Bijdrage Van Raan aan debat over Begroting EZK
- 30 oktober 2019 Bijdrage Van Esch aan debat over begroting VWS
- 9 oktober 2019 Bijdrage Van Raan debat over de quickscan luchthaven in zee
- 13 september 2019 Bijdrage Wassenberg aan AO Leefomgeving
- 11 september 2019 Bijdrage Van Raan aan AO luchtvaart
- 2 juli 2019 Inbreng PvdD Wet minimum CO2 prijs elektriciteitsproducerende bedrijven
- 25 april 2019 Bijdrage Van Raan AO Luchtvaart
- 18 april 2019 Inbreng Partij voor de Dieren Wet verbod op kolen bij elektriciteitsproductie
- 7 maart 2019 Bijdrage Wassenberg AO Leefomgeving
- 20 februari 2019 Bijdrage Wassenberg AO Milieuraad
- 21 november 2019 Motie Wassenberg: onderzoek RIVM naar uitstoot stikstofverbindingen bij afsteken vuurwerk
- 4 november 2019 Motie Van Esch meenemen gevolgen stikstofdioxide voor volksgezondheid in aanpak stikstofcrisis
- 17 oktober 2019 Motie Ouwehand over geen doorgang vinden van de Formule 1 in Zandvoort vanwege de stikstofcrisis
- 17 oktober 2019 Motie Ouwehand over het niet openen van Lelystad Airport vanwege de stikstofcrisis
- 11 oktober 2019 Motie Ouwehand latente ruimte binnen natuurvergunningen innemen en doorstrepen
- 26 september 2019 Motie Van Raan: minimaliseren milieuhinder door luchtvaartsector
- 26 september 2019 Motie Van Raan: niet schipperen met hinderbeperking door vliegvelden
- 3 juli 2019 Motie Van Raan/Thieme over een aanvullende CO2-heffing voor de veehouderij
- 19 juni 2019 Motie Wassenberg c.s. over zelf de regie nemen bij ernstige uitstoot van giftige stoffen
- 22 mei 2019 Motie Van Raan rekening houden met sluiting van luchthavens
- 11 december 2019 Vragen Van Raan en Wassenberg over het bericht dat vogels kleiner worden door klimaatverandering
- 25 november 2019 Vragen Wassenberg en Van Esch over bladblazerterreur
- 7 november 2019 Vragen Van Raan over vervroegd luchtvaartadvies Commissie Remkes en gebrekkige rapportage stikstofuitstoot op grote hoogte
- 3 oktober 2019 Vragen Kröger (GroenLinks), Laçin (SP) en Van Raan (PvdD) over Emissieregistratie
- 24 september 2019 Vragen Kröger (GroenLinks), Van Raan (PvdD) en Laçin (SP) over handhavingsverzoek Schiphol en Wnb
- 20 augustus 2019 Vragen Van Raan over het bezoek van de minister van I&W aan de gemeente Eijsden-Margraten vanwege de aanhoudende overlast van vliegveld Luik-Bierset
- 19 februari 2019 Vragen Van Raan/Kröger/Laçin over de presentatie van het Rocky Mountain Institute (RMI) met betrekking tot luchtvaartemissies tijdens het World Economic Forum (WEF) in Davos met het onderliggende rapport en het milieu
- 20 november 2014 Vragen over de grote brand op het industrieterrein in Maastricht