Schriftelijke inbreng over regels voor het financieel toezicht op Aruba (Rijkswet Aruba financieel toezicht)
I. Algemeen
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie hebben kennis genomen van de stukken en hebben hierover nog enkele vragen. Kan de regering aangeven (a) of en zo ja welke bezwaren door Aruba naar voren zijn gebracht tegen het ontwerp, (b) of en zo ja hoe aan die bezwaren is tegemoetgekomen en (c) of de regering naar aanleiding van de laatste ontwikkelingen nog voornemens is om het wetsontwerp aan te passen?
Bij wet wordt het College Aruba financieel toezicht in het leven geroepen. Bij wet is aan dit college geen rechtspersoonlijkheid toebedeeld. Van welke rechtspersoon is het college een orgaan?
1. Inleiding
2. Hoofdlijnen van het voorstel
2.1 Aanleiding en achtergrond
2.2 Inhoud van de regeling
2.3 Bevoegdheden
2.4 Samenstelling en taak van het college
2.5 Wijze van toezicht
2.5.1 De procedure voor de advisering over ontwerpbegrotingen en de beoordeling van begrotingen door het college
2.5.2 De normen voor de beoordeling van begrotingen en voorgenomen geldleningen
2.5.3 De uitvoering van begrotingen en de verantwoording daarover, waaronder het financieel beheer
2.6 Corporate Governance
3. Verhouding tot nationale regelgeving
4. Gevolgen
4.1 Gevolgen voor de uitvoering
4.2 Financiële gevolgen voor Nederland
5. Evaluatie
6. Aanvullende wijzigingen RAft
II. Artikelsgewijs deel
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1
Hoofdstuk 2. Het College Aruba financieel toezicht
Artikel 2
Artikel 3
Uit artikel 3, tweede lid blijkt dat de leden van het college worden benoemd door de koninkrijksregering waarin de gevolmachtigd minister van Aruba geen stemrecht heeft. De enige invloed die Aruba kan uitoefenen bestaat uit het kunnen voordragen van één van de drie leden. Acht de regering dit in overeenstemming met het uitgangspunt dat aan Nederland en de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten binnen het Statuut een gelijkwaardige positie toekomt?
Artikel 4
Artikel 5
Artikel 6
Artikel 7
Artikel 8
Artikel 9
Artikel 10
Hoofdstuk 3. De procedure voor de advisering over ontwerpbegrotingen en de beoordeling van begrotingen door het college
Artikel 11
Artikel 12 en 13
Artikel 14
Hoofdstuk 4. De normen voor de beoordeling van begrotingen en voorgenomen geldleningen
Artikel 15
Het land Aruba heeft te kampen met de gevolgen van de Coronacrisis omdat het afhankelijk is van toerisme. Niet onaannemelijk is dat eventuele reisbelemmeringen die te maken hebben met het bestrijden van een pandemie zich structureel zullen gaan voordoen. Is het in het licht hiervan redelijk om in artikel 15 strenge normen op te nemen waarvan op voorhand moet worden betwijfeld of deze te realiseren zijn door een land dat van toerisme afhankelijk is in een positie dat verwachtingen omtrent reisbeperkingen in de toekomst reëel zijn?
Artikel 15a
Artikel 16
Artikel 16a
Hoofdstuk 5. De uitvoering van begrotingen en de verantwoording daarover
Artikel 17
Artikel 18
Artikel 19
Artikel 20
Artikel 21
Artikel 24
Hoofdstuk 6. Bijzondere omstandigheden
Artikel 25
Hoofdstuk 7. Beroep
Artikel 26
Waarom is in artikel 26 wat betreft de rechtsbescherming gekozen voor een Kroon-beroep in plaats van beroep op een onafhankelijke rechter?
Artikel 27
Hoofdstuk 8. Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 28
Artikel 28a
Artikel 29
Artikel 30
Artikel 31
Artikel 32
Artikel 33
Artikel 34
Artikel 35
Artikel 36
Interessant voor jou
Schriftelijke inbreng over de regels omtrent de instelling van het Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling (Rijkswet Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling)
Lees verderDankwoord Van Raan namens commissie Rijksuitgaven bij afsluiting V-100 verantwoordingsdag
Lees verder