SO Inbreng Groningen Airport Eelde
De leden van de Partij voor de Dieren fractie hebben de aanvraag van Groningen Airport Eelde aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gelezen en hebben daarover enkele vragen.
Het verzoek gaat om een jaarlijkse toename van ongeveer 16.000 vliegbewegingen ten opzichte van 2023 en de luchthaven wil dagelijks langer openblijven om meer vluchten te kunnen accommoderen. Ook spreekt de luchthaven de ambitie uit om vanaf 2033 jaarlijks 350.000 passagiers te verwerken.
Allereerst vragen de leden zich af hoeveel belastinggeld het vliegveld Nederlanders direct en indirect tot nu toe heeft gekost.
We bevinden ons momenteel midden in verschillende crises, waaronder de klimaat- en stikstofcrisis. De leden vragen zich daarom af of bij deze ambitie, die vooral gemotiveerd lijkt vanuit economisch oogpunt voor de luchthaven, rekening is gehouden met de effecten op de maatschappij en omgeving. Wat is concreet de impact op klimaat in termen van uitstoot van broeikasgassen? Wat is de impact als het gaat om impact op stikstofuitstoot? Wat is de impact op natuur en op welk wetenschappelijk onderzoek is dat gebaseerd? Wat is de impact op het milieu en op welk wetenschappelijk onderzoek is dat gebaseerd? Wat is de impact op de gezondheid en op welk wetenschappelijk onderzoek is dat gebaseerd? Is er een verwachting dat er meer dieren gedood zullen worden door deze besluitvorming, onder andere in het licht van vliegveiligheid? Zo ja, wat is de verwachtte impact? Op welk wetenschappelijk onderzoek is dat gebaseerd?
Hoe kijkt het ministerie naar de ambitie van 350.000 passagiers in 2033? Is hierover overleg geweest met zijn collega’s die verantwoordelijk zijn voor het nationale klimaat- en stikstofbeleid? Het lijkt de leden van de Partij voor de Dieren fractie belangrijk dat een uitgebreide maatschappelijke kosten-baten analyse wordt gemaakt van deze ambitie voordat verdere stappen worden genomen. Kan een brede maatschappelijke kosten-baten analyse worden uitgevoerd waarin de impact op milieu, gezondheid, klimaat en natuur wordt meegenomen zodat het parlement op basis van feiten kan beslissen?
De leden zien dat er een participatieverslag voor dit besluit en zijn benieuwd of omwonenden ook zijn betrokken bij de lange termijn ambitie. Zo ja, hoe zijn omwonenden dan precies betrokken en hebben ze kunnen bijdragen aan besluitvorming? Zijn de omwonenden gefaciliteerd om ook daadwerkelijk in staat te zijn om mee te denken over de inhoud van de besluitvorming?
Daarnaast hebben de leden vernomen dat er inmiddels een samenwerkingsovereenkomst is gesloten tussen Royal Schiphol Group en Groningen Airport Eelde om meer samenwerkingen te ontwikkelen. Kan deze samenwerkingsovereenkomst zo snel mogelijk naar de kamer gestuurd worden?
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Bijdrage Teunissen over Uitspraken van president Trump over Oekraïne en de gevolgen voor de veiligheid van Europa
Lees verder
Bijdrage Kostic aan debat over mest
Lees verder