Amendement Teunissen over de uitbreiding meldpunt 144
36 600 VI |
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2025 |
Nr. PVDD-01 |
AMENDEMENT VAN HET LID Teunissen |
Ontvangen [Datum] |
|
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor: |
|
De departementale begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 31 Politie worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 2.000 (x € 1.000).
II
In artikel 31 Politie worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 2.000 (x € 1.000).
Toelichting
De indiener stelt voor om structureel middelen vrij te maken voor het versterken van meldpunt 144 van de politie.
Meldpunt 144, onderdeel van de landelijke eenheid van de politie, is een onmisbare speler in het signaleren en aanpakken van dierenmishandeling. Het is het eerste aanspreekpunt voor burgers die dierenmishandeling signaleren. Regelmatig leidt een melding van dierenmishandeling bij 144 ook tot het ingrijpen bij huiselijk geweld of kinderverwaarlozing, een relatie die is aangetoond in verschillende onderzoeken.[1] [2] [3]
De Tweede Kamer vindt de aanpak van dierenmishandeling belangrijk, zo blijkt ook uit de aangenomen Wet aanpak dierenmishandeling en dierverwaarlozing, waardoor er hogere maximumstraffen voor dierenbeulen zijn, de rechter een (levenslang) houdverbod kan opleggen bij ernstige dierenmishandeling en handhavende instanties een bedrijf mogen stilleggen vanwege dierenleed. Een belangrijke mijlpaal voor de bescherming van dieren, maar deze nieuwe instrumenten zijn alleen effectief als dierenmishandeling ook wordt gesignaleerd.
Helaas staat meldpunt 144 sterk onder druk. Door toenemende bekendheid is het aantal meldingen in een paar jaar tijd gestegen van 50.000 meldingen per jaar tot wel 150.000 meldingen. Ondertussen heeft het meldpunt al sinds de oprichting slechts 11 FTE – de hoogte van de financiering komt nog uit het jaar 2011. Toen het meldpunt meer meldingen kreeg, is er niet voor gekozen om de capaciteit van het meldpunt te versterken zodat beter kan worden ingegrepen bij dierenmishandeling, maar zijn in plaats daarvan de taken van het meldpunt afgeschaald. Zo is het meldpunt niet meer 24/7 beschikbaar. In de avond en nacht komen de meldingen terecht bij het algemene nummer van de politie of bij 112; zaken die zijn bedoeld voor de dierenambulance of de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn vallen hierdoor weg.
Niet voor niets vraagt de politie zelf om versterking en uitbreiding van het meldpunt,[4] maar in plaats van daar gehoor aan geven, is het meldpunt eind 2023 noodgedwongen verder afgeschaald. Het meldpunt kan melders nu niet meer uitvragen over details van de mishandeling of verwaarlozing, maar mag de binnenkomende melding alleen nog maar een-op-een doorzetten naar de handhavende instantie.
De indiener stelt voor om structureel in ieder geval 2 miljoen euro extra vrij te maken voor meldpunt 144, zodat het meldpunt plaats van afschalen verder kan ontwikkelen in de belangrijke functie die het meldpunt heeft. Dekking wordt nu eenmalig gevonden in de overgebleven middelen op de politiebegroting, zoals de niet-gebruikte middelen van 40,4 miljoen euro voor de versterking in de opsporing en Landelijke Eenheid. Voor de structurele financiering wordt de dekking gevonden binnen de politiebegroting. De indiener wijst erop dat meldpunt 144 de Landelijke Eenheid versterkt door het signaleren van dierenmishandeling, maar ook een belangrijke signaleringsfunctie heeft voor huiselijk geweld en de verwaarlozing van kinderen.
Teunissen
[1] Garnier, W. & Enders-Slegers, M.J. (2012). Huiselijk geweld en dierenmishandeling in Nederland. Een verkennend onderzoek naar de relatie tussen huiselijk geweld en dierenmishandeling onder vrouwelijke slachtoffers van huiselijk geweld. Zwolle: Kadera aanpak huiselijk geweld.
[2] Leiden, I. van, Hardeman, M., Bremmers, b., Ham, T. van, & Wijk, A. van (2012). Dierenwelzijn in het vizier. De aard en omvang van dierenwelzijnszaken en de stand van zaken van de handhaving van de regelgeving op dat gebied in Nederland. Arnhem: Bureau Beke
[3] Hardeman, M. (2013). De cruelty link op papier en in de praktijk. Een onderzoek naar de relatie tussen dierenmishandeling en huiselijk geweld. PROCES, (92)4, pp. 266-277
[4] https://eenvandaag.avrotros.nl/item/recordaantal-meldingen-bij-144-red-een-dier-dierenpolitie-wil-versterking-meldpunt/
Status
Ingediend
Voor
Tegen
Lees onze andere moties
Motie Kostic over het stimuleren van de ontwikkeling en toepassing van proefdiervrije methoden
Lees verder