Motie Ouwehand: in overleg treden met gemeenten om het gebruik van nee/nee-stickers beter te faciliteren
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat jaarlijks 34 kilo ongeadresseerd reclamedrukwerk per huishouden wordt verspreid, wat een grote milieudruk met zich meebrengt,
constaterende dat voor reclamedrukwerk en huis-aan-huis-bladen nog altijd een opt-out systeem geldt, waarbij burgers het drukwerk automatisch in hun brievenbus krijgen, tenzij zij zelf actie ondernemen om met een nee/nee-sticker duidelijk te maken dat zij dit niet willen,
constaterende, dat een opt-out systeem minder effectief is in het bestrijden van ongevraagde reclame dan een opt-in systeem, waarbij burgers geen drukwerk ontvangen tenzij zij kenbaar maken dit juist wél te willen,
overwegende dat de keuze van de overheid voor een opt-out systeem een grotere betrokkenheid van gemeenten vraagt om de ongewenste verspreiding van reclamedrukwerk terug te dringen, onder meer door de opt-out actief te faciliteren,
verzoekt de regering in overleg te treden met gemeenten om het gebruik van nee/nee-stickers beter te faciliteren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ouwehand
Status
Aangenomen
Voor
50PLUS, CU, D66, GL, GrKÖ, PvdA, PvdD, SGP, SP
Tegen
CDA, GrBvK, LHOU, LKLE, LVLI, PVV, VVDLees onze andere moties
Motie Ouwehand: stop de sluiproute van de quasi-adressering bij reclamedrukwerk
Lees verderMotie Ouwehand: inkrimping van de Europese varkensstapel
Lees verder