PvdD moet flyer­actie tegen Lelystad Airport staken op last van Mare­chaussee


4 november 2018

De Partij voor de Dieren heeft haar flyeractie bij Lelystad Airport vroegtijdig moeten staken op last van de Koninklijke Marechaussee. “Wij wilden met de bezoekers aan de infodag in gesprek over de gevaren van uitbreiding van de luchthaven. Maar het lijkt er op dat de directie vooral ons tegengeluid 'gevaarlijk' vond en het daarom nodig vond de politie te bellen”, reageert Kamerlid Lammert van Raan.

In de nieuwe Terminal 2 werd zaterdag 3 november een infodag gehouden over duurzaamheid en innovatie van het vliegveld. Kamerlid Lammert van Raan, Statenlid Leonie Vestering en enkele actieve PvdD-leden deelden buiten 'safety cards' uit aan de arriverende bezoekers om hen te wijzen op de gevaren van de uitbreidingsplannen. De flyeraars werden al gauw door de Marechaussee gesommeerd te vertrekken. “Bijzonder. Temeer omdat ook de minister al meerdere keren heeft benadrukt dat transparante voorlichting rond dit onderwerp heel belangrijk is”, zegt Van Raan. “In plaats van discussiëren over of onze plek nou wel of geen privéterrein was had ik veel liever met de mensen daar gesproken over de échte gevaren van Lelystad Airport, zoals luchtvervuiling, geluidsoverlast en vogelaanvaringen.”


Safety cards
De ‘safety cards’ die uitgedeeld werden laten in één oogopslag zien wat de bezwaren zijn van de Partij voor de Dieren tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Omdat het vliegveld pal naast een natuurgebied ligt, de Oostvaardersplassen, is het gevaar op vogelaanvaringen groot wat een enorm veiligheidsrisico is voor mens en dier. Om die reden zal de ganzenjacht een enorme vlucht nemen. “Terwijl er nu al tienduizenden vogels afgeschoten en vergast worden. Het is een idioot plan om landingsbanen voor vliegtuigen aan te leggen naast landingsbanen voor vogels”, stelt Leonie Vestering, PvdD-Statenlid in Flevoland.

“Willen we de aarde leefbaar houden voor toekomstige generaties dan moeten we de opwarming van de aarde beperken tot maximaal 1,5 graden. Dat gaat met een luchtvaartsector van deze omvang niet lukken. Laat staan een groeiende. Het is de hoogste tijd voor krimp van de luchtvaart en voor investeringen in groene alternatieven, zoals snelle treinverbindingen”, vult Lammert van Raan aan.

Je moet eerst cookies accepteren voordat je deze video kunt bekijken