Handel in dieren via internet

De handel in dieren en dierbenodigdheden is erg winstgevend. De afgelopen jaren is het aantal verkooppunten sterk gegroeid. Dieren zijn niet meer alleen te koop bij de dierenwinkel of bij de fokker zelf, maar ook volop op internet. Het mogen verhandelen van dieren via aanbiedingssites als Marktplaats werkt impulsaankopen in de hand, zorgt voor illegale handel en trekt broodfokkers aan die alleen gaan voor winstbejag.

De Partij voor de Dieren vindt dat de aanschaf van een dier nooit een impulsbeslissing mag zijn en wil daarom het aantal verkooppunten sterk beperken. Er moet een verbod op de verkoop van dieren op internet komen.

Zolang er nog geen verbod is op de verkoop van dieren via internet, moet er streng gecontroleerd en gehandhaafd worden op internet om illegale handel en broodfokkers aan te pakken.

De Partij voor de Dieren is blij dat er per 1 februari 2015 een positieflijst is met dieren die (alleen nog) verhandeld mogen worden. Dit maakt het voor burgers veel duidelijker over wat wel en niet is toegestaan op internet. Tevens zorgt het ervoor dat het makkelijker wordt de handel van dieren op internet te handhaven.

Het standpunt Handel in dieren via internet is onderdeel van: Fok en handel in dieren

Bijdragen Moties Vragen Nieuws