Verbod op consu­men­ten­vuurwerk

Vuurwerk veroorzaakt bij veel dieren angst en stress. Elke jaarwisseling lopen honderden mensen letsel op, meestal door legaal vuurwerk. Ongeveer de helft van de slachtoffers zijn toevallige voorbijgangers. Vuurwerk bevat zware metalen en andere giftige stoffen, die grond, lucht en water ernstig vervuilen. Na iedere jaarwisseling moet zo’n drie miljoen kilo extra afval worden opgeruimd. Al deze schade, overlast en vervuiling kost de samenleving ook nog eens veel geld.

De Partij voor de Dieren is voor een verbod op het afsteken van vuurwerk door consumenten.

Tradities zijn waardevol, maar het gaat te ver als mensen of dieren eronder lijden. In het belang van dieren, natuur en milieu én onze eigen veiligheid willen we de traditie omvormen naar professionele vuurwerkshows.

De roep van de Partij voor de Dieren om een vuurwerkverbod vindt steeds meer weerklank. Ook artsen, burgemeesters, brandweer en politie pleiten al langer voor een verbod.

Het standpunt Verbod op consumentenvuurwerk is onderdeel van: Maatschappij en ethiek

Verbod op consumentenvuurwerk

Wat we hebben bereikt

• Vuurwerkvrije zones

Gelukkig zijn er in Nederland al meerdere gemeentes met vuurwerkvrije zones waar het verboden is om vuurwerk af te steken. De Partij voor de Dieren heeft dit met succes voor elkaar gekregen in onder andere Arnhem, Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Leiden en Groningen.

PvdD: Verbod op vuur­pijlen

De Partij voor de Dieren vraagt het kabinet vandaag om een verbod op de verkoop van vuurpijlen. De veiligheid bij het afsteken van de pijlen kan niet gegarandeerd worden; geen enkel lanceerapparaat doorstond de test van de inspectie. Het kabinet heeft eerder dit jaar toegezegd alsnog een verbod op de verkoop van vuurpijlen in te stellen als de lanceerapparaten van vuurpijlen niet veilig blijken te...

Bijdragen Moties Vragen Nieuws