Vragen Ouwehand over het stil­leggen van dier­trans­porten tijdens de hittegolf



1. Heeft u gezien dat woensdag, donderdag en vrijdag temperaturen van 35 graden en hoger worden verwacht in Nederland?

2. Waarom is er nog geen vervoersstop aangekondigd voor diertransporten op deze dagen?

3. Bent u bereid alsnog per direct over te gaan tot het afkondigen van een vervoersstop voor diertransporten voor deze dagen?

4. Zo nee, wat hebben de dieren aan de erkenning van de veesector in het ‘Nationaal plan voor veetransport tijdens extreme temperaturen’ dat de uiterste (buiten)temperatuur ‘door alle betrokkenen’ wordt gezien als ‘te extreem om op diervriendelijke manier transport te kunnen realiseren’ als de transporten op dergelijke dagen niet tijdig worden stilgelegd?

5. Kunt u bevestigen dat het huidige Nationaal plan ruimte laat om dieren op transport te zetten zolang de temperatuur ter plaatse maar onder de 35 graden Celsius is?

6. Kunt u bevestigen dat het huidige Nationaal plan ruimte laat om (grote) risico’s te nemen voor de dieren in transportwagens, omdat vertraging onderweg (zoals files of omleidingen) en problemen bij het slachthuis ertoe kunnen leiden dat de dieren langer in de transportwagen vastzitten dan van tevoren was gedacht, waarbij de buitentemperatuur inmiddels wel gestegen kan zijn tot boven de 35 graden Celsius?

7. Vindt u het verantwoord om dergelijke risico’s te nemen met welzijn van dieren, die - zo herinnert de Partij voor de Dieren u er nadrukkelijk aan - al bij temperaturen vanaf 25 tot 27 graden last kunnen krijgen van hittestress?

8. Erkent u dat een vervoersstop voor diertransporten makkelijker te handhaven is voor de NVWA en ook minder risico op gesjoemel met de regels met zich medebrengt dan wanneer de NVWA voor ieder individueel diertransport zou moeten achterhalen bij welke plaatselijke buitentemperatuur de dieren op transport zijn gezet, wat de plaatselijke temperaturen waren onderweg en hoe hoog de plaatselijke temperatuur is als de dieren, opgesloten in de transportwagen, staan te wachten bij het slachthuis?

9. Hoeveel inspecteurs zet de NVWA in voor deze omslachtige manier van handhaven? Hoeveel zijn dat er ten opzichte van dagen waarop geen hoge temperaturen worden verwacht?

10. Wat betekent de inzet van de NVWA voor deze omslachtige manier van handhaven van het hitteprotocol voor diertransporten voor de capaciteit voor de broodnodige reguliere inspecties in de veehouderij?

11. Kunt u deze vragen een voor een beantwoorden?