Vragen Van Raan aan de minister van Financiën over het aanwenden van zijn invloed om de behan­deling van de aange­vraagde natuur­ver­gunning voor Lelystad Airport op te schorten


Indiendatum: mrt. 2021

Schriftelijke vragen van het lid Van Raan (Partij voor de Dieren) aan de minister van Financiën over het aanwenden van zijn invloed, als gevolg van de staatsdeelneming Schiphol, om de behandeling van de aangevraagde natuurvergunning voor Lelystad Airport op te schorten.

  1. Bent u op de hoogte van het controversieel verklaren van diverse brieven in het dossier Lelystad Airport door de Tweede Kamer?
  2. Bent u op de hoogte van de keuze van de minister van LNV om deze controversieel verklaringen naast zich neer te leggen?[1] [2]
  3. Kent u de Kamervragen van het lid Van Raan c.s. aan de minister van LNV over deze gang van zaken?[3]
  4. Bent u op de hoogte van de aanhoudende controverses rondom de stikstofberekeningen in het dossier Lelystad Airport?[4] [5] [6] [7] [8]
  5. Erkent u dat het voortzetten van de vergunningsprocedure voor Lelystad Airport – ondanks dat de Tweede Kamer heeft verzocht om geen onomkeerbare stappen te zetten in dit dossier – invloed kan hebben op de toekomstige besluitvorming over Lelystad Airport? Zo nee, waarom niet?
  6. Deelt u de mening dat het ongepast en democratisch gezien ook zeer onwenselijk is om een controversieel verklaring te negeren? Zo nee, waarom niet?
  7. Erkent u dat de reactietermijn waar de minister van LNV zich op beroept, een termijn van orde betreft zonder verplichtend karakter, waardoor de minister van LNV wel degelijk de mogelijkheid heeft om de controversieel verklaring te respecteren en het verzoek van de Tweede Kamer te honoreren om geen onomkeerbare stappen te zetten in dit dossier? Zo nee, waarom niet?
  8. Kent u bijvoorbeeld de mogelijkheid om vooralsnog geen besluit te nemen en/of de beslistermijn op de aanvraag op te schorten, op basis van overmacht vanwege de controversieel verklaring door de Tweede Kamer? Zo nee, waarom niet?
  9. Erkent u dat u via de staatsdeelneming Schiphol (eigenaar van Lelystad Airport) er bij de aanvrager van de natuurvergunning voor Lelystad Airport op aan kan dringen dat de aanvrager de vertraging in de behandeling van de natuurvergunning accepteert, zodat de controversieel verklaring door de Kamer alsnog gerespecteerd kan worden? Zo nee, waarom niet?
  10. Erkent u dat u de minister van LNV daarmee de helpende hand kan aanreiken bij het respecteren van het verzoek van de Tweede Kamer om geen onomkeerbare stappen te zetten in het dossier Lelystad Airport? Zo nee, waarom niet?
  11. Bent u bereid om contact op te nemen met de minister van LNV, om kenbaar te maken dat het opschorten van de behandeling van de natuurvergunning voor Lelystad Airport wat u betreft acceptabel is, zeker als daarmee de controversieel verklaring door de Tweede Kamer gerespecteerd kan worden? Zo nee, waarom niet?
  12. Wat is uw inzet, in het verleden en in de nabije toekomst, om er bij de aanvrager van de natuurvergunning voor Lelystad Airport op aan te dringen om vertraging te accepteren als gevolg van het opschorten van de behandeling van de natuurvergunning?
  13. Erkent u dat investeringen in fossiele sectoren haaks staan op wat nodig is om de klimaatcrisis te beteugelen? Zo nee, waarom niet?
  14. Erkent u dat er vanwege de klimaatcrisis een flinke krimp van het vliegverkeer nodig is?
  15. Deelt u de mening dat Lelystad Airport mede daarom een overbodig vliegveld is?
  16. Erkent u dat het openen van een extra vliegveld voor commercieel vliegverkeer, middenin de klimaatcrisis, onverantwoord is? Zo nee, waarom niet?
  17. Bent u bereid om uw invloed aan te wenden om er bij de aanvrager van de natuurvergunning voor Lelystad Airport op aan te dringen om de aanvraag voor een natuurvergunning in te trekken? Zo nee, waarom niet?
  18. Kunt u deze vragen nog vóór de Tweede Kamerverkiezingen beantwoorden?


[1] https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/02/12/kamerbrief-over-natuurvergunning-van-lelystad-airport

[2] https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2021Z03209&did=2021D07103

[3] Vragen Van Raan c.s. over Lelystad Airport - Partij voor de Dieren

[4] Ingenieur Adegeest ontdekt opnieuw forse fouten in milieurapport Lelystad Airport: 'Het is je reinste oplichterij' - EenVandaag (avrotros.nl)

[5] Stikstofmodel Lelystad Airport blijkt gemanipuleerd door Ministerie I&W – SATL – Lelystad (satl-lelystad.nl)

[6] Opnieuw fouten in berekeningen Lelystad Airport, meer stikstofuitstoot dan berekend - RTV Oost

[7] Alwéér een misser in stikstofberekening Lelystad Airport: ‘Het gaat maar door’ | Lelystad | destentor.nl

[8] Tweede Kamerfracties eisen opheldering over foute stikstofberekeningen Lelystad Airport | Lelystad Airport | destentor.nl

Indiendatum: mrt. 2021
Antwoorddatum: 15 mei 2021

Vraag 1

Bent u op de hoogte van het controversieel verklaren van diverse brieven in het dossier Lelystad Airport door de Kamer?

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Bent u op de hoogte van de keuze van de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) om deze controversieelverklaringen naast zich neer te leggen?[1][2]

Antwoord 2

Ik ben op de hoogte van het ter inzage leggen door de Minister van LNV als vergunningverlener van een ontwerp-vergunning op grond van de Wet natuurbescherming op de aanvraag van Lelystad Airport, zoals dit is gemeld in de brief aan uw Kamer van 12 februari 2021.[3] Er zou echter pas sprake zijn geweest van het negeren van een controversieel-verklaring als het besluitvorming zou betreffen waarbij politieke afwegingen een rol spelen en het parlement betrokkenheid heeft. Hiervan is in het geval van deze individuele vergunningaanvraag geen sprake. Het gaat in het geval van deze vergunningsaanvraag om besluitvorming op basis van wettelijke criteria van strikt ecologische aard. Dit staat dus los van politieke afwegingen en politieke besluitvorming. Bovendien vormt de door de Minister van LNV genomen stap slechts de voorbereiding van een op de vergunningaanvraag te nemen besluit. Hiermee wordt eenieder in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven over het ontwerpbesluit op de vergunningaanvraag waarna, na beoordeling van de zienswijzen, de eventuele verlening van een definitieve vergunning op grond van de Wet natuurbescherming kan volgen.

Vraag 3

Kent u de Kamervragen aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en de minister van LNV over deze gang van zaken?[4]

Antwoord 3

Ja.

Vraag 4

Bent u op de hoogte van de aanhoudende controverses rondom de stikstofberekeningen in het dossier Lelystad Airport?[5][6][7][8][9]

Antwoord 4

Ik ben bekend met de artikelen waar deze vraag naar verwijst.

Vraag 5

Erkent u dat het voortzetten van de vergunningsprocedure voor Lelystad Airport invloed kan hebben – hoewel de Kamer heeft verzocht om geen onomkeerbare stappen te zetten in dit dossier – op de toekomstige besluitvorming over Lelystad Airport? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 5

Het eventueel verkrijgen van een definitieve vergunning op grond van de Wet natuurbescherming betekent niet dat Lelystad Airport feitelijk voor groot luchtverkeer kan worden opgesteld. Of Lelystad Airport voor groot luchtverkeer mag worden opengesteld vraagt tevens om afronding van de voorhang van het ontwerp-wijzigingsbesluit van het Luchthavenbesluit Lelystad door beide Kamers.

Vraag 6

Deelt u de mening dat het ongepast en democratisch gezien ook zeer onwenselijk is om een controversieelverklaring te negeren? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 6

Ja, die mening deel ik. Ik verwijs u echter naar het antwoord op vraag 2. De voorbereiding en afronding van de vergunningaanvraag vindt plaats overeenkomstig de daarvoor geldende wettelijke procedures. Deze procedures zijn door regering en Staten-Generaal vastgesteld. Derhalve heeft de Minister van LNV zich hieraan te houden.

Vraag 7

Erkent u dat de reactietermijn waar de minister van LNV zich op beroept, een termijn van orde is zonder verplichtend karakter, waardoor de minister van LNV wel degelijk de mogelijkheid heeft om de controversieelverklaring te respecteren en het verzoek van de Kamer te honoreren om geen onomkeerbare stappen te zetten in dit dossier? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 7

De termijn om een besluit te nemen is inderdaad een termijn van orde. Zoals de Ministers van LNV en IenW in hun antwoorden op de vragen van de leden Van Raan, Laçin en Kröger (2021Z03657) aangeven, betekent dit echter niet dat het een termijn zonder verplichtend karakter betreft.

Vraag 8

Kent u bijvoorbeeld de mogelijkheid om vooralsnog geen besluit te nemen en/of de beslistermijn op de aanvraag op te schorten, op basis van overmacht vanwege de controversieelverklaring door de Kamer? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 8

Ik verwijs u naar de antwoorden op de vragen van de leden Van Raan, Laçin en Kröger (2021Z03657). In casu is nog geen sprake van het nemen van het besluit maar van het voorbereiden van een besluit.

Vraag 9

Erkent u dat u via de staatsdeelneming Schiphol (eigenaar van Lelystad Airport) er bij de aanvrager van de natuurvergunning voor Lelystad Airport op aan kan dringen dat de aanvrager de vertraging in de behandeling van de natuurvergunning accepteert, zodat de controversieelverklaring door de Kamer alsnog gerespecteerd kan worden? Zo nee, waarom niet?

Vraag 10

Erkent u dat u de minister van LNV daarmee de helpende hand kan aanreiken bij het respecteren van het verzoek van de Kamer om geen onomkeerbare stappen te zetten in het dossier Lelystad Airport? Zo nee, waarom niet?

Vraag 11

Bent u bereid om contact op te nemen met de minister van LNV om kenbaar te maken dat het opschorten van de behandeling van de natuurvergunning voor Lelystad Airport wat u betreft acceptabel is, zeker als daarmee de controversieelverklaring door de Kamer gerespecteerd kan worden? Zo nee, waarom niet?

Vraag 12

Wat was uw inzet en wat is in de nabije toekomst om bij de aanvrager van de natuurvergunning voor Lelystad Airport erop aan te dringen om vertraging te accepteren als gevolg van het opschorten van de behandeling van de natuurvergunning?

Antwoord 9 t/m 12

Operationele aangelegenheden, waaronder het indienen en doorlopen van een vergunningsaanvraag, zijn de verantwoordelijkheid van (de raad van bestuur van) de onderneming, onder toezicht van de raad van commissarissen. Aandeelhouders (en dus ook de Nederlandse staat in die hoedanigheid), hebben hier geen directe betrokkenheid bij. Dit is conform de uitgangspunten van het Nederlandse vennootschapsrecht. Het is aan het bestuur van Schiphol om alle relevante omstandigheden mee te wegen en op basis daarvan een beslissing te nemen. Ik wil daar, zoals gebruikelijk, niet in treden.

Zoals aangegeven in de beantwoording op vraag 2 betreft het hier bovendien geen besluitvorming waarbij politieke afwegingen een rol spelen en het parlement betrokkenheid heeft. Er is dan ook geen sprake van een voorstel door het kabinet dat de controversieel-verklaring door de Tweede Kamer doorkruist.

Vraag 13

Erkent u dat investeringen in fossiele sectoren haaks staan op wat nodig is om de klimaatcrisis te beteugelen? Zo nee, waarom niet?

Vraag 14

Erkent u dat er vanwege de klimaatcrisis een flinke krimp van het vliegverkeer nodig is?

Antwoord 13 en 14

Eind 2020 is de Luchtvaartnota 2020-2050 vastgesteld, waarin het kabinet haar visie op een nieuwe balans voor de luchtvaart tot 2050 uiteen heeft gezet. Met de Luchtvaartnota 2020-2050 wordt een nieuwe koers uitgezet naar een veilige en duurzame luchtvaartsector die Nederland goed verbindt met de rest van de wereld, met heldere regels en voorwaarden voor de ontwikkeling van de civiele luchtvaart. In deze nota wordt aangegeven dat de luchtvaartsector alleen kan groeien als de sector erin slaagt om stiller en schoner te worden.

Vraag 15

Deelt u de mening dat Lelystad Airport mede daarom een overbodig vliegveld is?

Vraag 16

Erkent u dat het openen van een extra vliegveld voor commercieel vliegverkeer, middenin de klimaatcrisis, onverantwoord is? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 15 en 16

Lelystad Airport vervult de rol van overloopluchthaven van Schiphol zodat daar ruimte vrijkomt voor vluchten die het (inter)continentale netwerk versterken. Daarom was het streven van het kabinet om Lelystad Airport november 2021 te openen voor handelsverkeer. Het is aan de Tweede en Eerste Kamer om de voorhang van het ontwerp-wijzigingsbesluit van het Luchthavenbesluit Lelystad af te ronden.

Vraag 17

Bent u bereid om uw invloed aan te wenden om er bij de aanvrager van de natuurvergunning voor Lelystad Airport op aan te dringen om de aanvraag voor een natuurvergunning in te trekken? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 17

Ik verwijs u naar mijn antwoord op vragen 9 tot en met 12.

Vraag 18

Kunt u deze vragen nog vóór de Tweede Kamerverkiezingen beantwoorden?

Antwoord 18

Helaas was dit niet mogelijk.


[1] Tweede Kamer, 2020-2021, nr. 31936, nr. 838.

[2] Tweede Kamer, 2020-2021, nr. 31936, nr. 839.

[3] Tweede Kamer, 2020-2021, nr. 31936, nr. 838.

[4] Vragen van de leden Van Raan (PvdD), Laçin (SP) en Kröger (GroenLinks) aan de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over Lelystad Airport; ingezonden op 24 februari 2021; 2021Z03657.

[5] Ingenieur Adegeest ontdekt opnieuw forse fouten in milieurapport Lelystad Airport: 'Het is je reinste oplichterij' - EenVandaag (avrotros.nl).

[6] Stikstofmodel Lelystad Airport blijkt gemanipuleerd door Ministerie I&W – SATL – Lelystad (satl-lelystad.nl).

[7] Opnieuw fouten in berekeningen Lelystad Airport, meer stikstofuitstoot dan berekend - RTV Oost.

[8] Alwéér een misser in stikstofberekening Lelystad Airport: ‘Het gaat maar door’ | Lelystad | destentor.nl.

[9] Tweede Kamerfracties eisen opheldering over foute stikstofberekeningen Lelystad Airport | Lelystad Airport | destentor.nl.

Interessant voor jou

Vragen Wassenberg over het doodrijden van een wolvin door drukte in natuurgebieden

Lees verder

Vragen Wassenberg over de subsidie aan de Koning voor het beheer van het Kroondomein

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer