Vragen Wassenberg over het bericht dat rubberkorrels op kunstgras gezondheidsrisico's voor kinderen kunnen zijn
Indiendatum: jul. 2019
1) Kent u de artikelen 'Rubbergranulaat op kunstgrasvelden, veilig of
niet veilig voor kinderen?’ uit het Nederlands Tijdschrift voor
Geneeskunde en “Hoogleraren: rubberkorrels van kunstgras kunnen wel
degelijk gezondheidsrisico zijn voor kinderen” uit de Volkskrant? [1]
[2]
2) Kunt u ingaan op de stelling van de onderzoekers dat rapporten van
het RIVM en ECHA over de gezondheidseffecten van rubbergranulaat
wetenschappelijke onnauwkeurigheden en omissies bevatten, waardoor de
conclusie van het RIVM (sporten op kunstgrasvelden met rubbergranulaat
zou veilig zijn) prematuur is?
3) Kunt u ingaan op de aanbeveling van de onderzoekers dat de
Nederlandse overheid ouders het advies zou moeten geven om hun kinderen
zo goed mogelijk te beschermen tijdens en na het spelen op kunstgras met
rubberkorrels? Gaat u dat advies opvolgen? Zo ja, op welke wijze? Zo
nee, waarom niet?
4) Kunt u ingaan op de aanbeveling van de onderzoekers dat bij
kinderen hand- en mondcontact met het rubbergranulaat zoveel mogelijk
dient te worden voorkomen? Wat gaat u met die aanbeveling doen?
5) Was u ervan op de hoogte dat het RIVM in een eerdere studie ervoor
pleitte dat de blootstellingsnorm voor BPA aangescherpt zou moeten
worden vanwege gezondheidsrisico’s? Kunt u aangeven waarom het RIVM
later stelde dat, op basis van de bestaande blootstellingsnorm, er geen
gevaar is voor de gezondheid?
6) Kunt u ingaan op de stelling van de onderzoekers dat het RIVM, op
basis van haar eigen kennis, had moeten concluderen dat het risico van
BPA onaanvaardbaar hoog was? Kunt u nagaan waarom dat niet gebeurd is?
Op basis van welke argumentatie heeft het RIVM geconcludeerd dat het
risico aanvaardbaar zou zijn?
7) Kunt u ingaan op de stelling van de onderzoekers dat in de studies
van het RIVM en het ECHA een extra veiligheidsfactor had moeten worden
meegenomen?
8) Klopt het dat in situaties waarin onderzoekers twisten over een
precieze normering het voorzorgsbeginsel voorschrijft om uit te gaan van
de best beschermende norm? Zo nee, hoe moet het voorzorgsbeginsel dan
geïnterpreteerd worden?
Welke maatregelen gaat u nemen om een gezonde omgeving voor sporters, en met name jonge sporters, te kunnen garanderen?
10) Kunt u aangeven waarom vermalen autobanden nog gebruikt worden als infill op kunstgrasvelden? Klopt het dat er milieuvriendelijkere alternatieven bestaan die geen gevaar opleveren voor de gezondheid? Waarom worden deze niet standaard gebruikt?
11) Heeft deze nieuwe publicatie uw gedachten veranderd over de
(on)wenselijkheid van het gebruik van vermalen autobanden op
kunstgrasvelden, aangezien u op 7 maart van dit jaar nog aangaf de
discussie daarover niet opnieuw te willen voeren? Bent u bereid om een
wetgevingstraject te starten om het uitstrooien van vermalen autobanden
op sportvelden te verbieden? Zo nee, waarom niet?
Kunt u aangeven hoe vaak uw ministerie gesproken heeft met
organisaties die zich inzetten voor het hergebruik van afgedankte
(auto)banden en met welke organisaties dit gebeurde? Kunt u aangeven
welke onderwerpen daar besproken zijn?
[1] https://www.ntvg.nl/artikelen/rubbergranulaat-op-kunstgrasvelden
Indiendatum:
jul. 2019
Antwoorddatum: 9 sep. 2019
Vragen van het lid Wassenberg (PvdD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat rubberkorrels op kunstgras wel degelijk een gezondheidsrisico’s voor kinderen kunnen zijn (ingezonden 19 juli 2019).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg), mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 9 september 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 3566.
Vraag 1
Kent u de artikelen «Rubbergranulaat op kunstgrasvelden, veilig of niet veilig voor kinderen?» uit het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde en «Hoogleraren: rubberkorrels van kunstgras kunnen wel degelijk gezondheids-risico zijn voor kinderen» uit de Volkskrant?1 2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u ingaan op de stelling van de onderzoekers dat rapporten van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA) over de gezondheidseffecten van rubbergranulaat wetenschappelijke onnauwkeurigheden en omissies bevatten, waardoor de conclusie van het RIVM (zijnde: sporten op kunstgras-velden met rubbergranulaat zou veilig zijn) prematuur is?
Antwoord 2
De auteurs van het artikel baseren hun constatering op een mogelijke onderschatting van het risico aan de effect-kant. Zij gaan echter voorbij aan het feit dat het RIVM in haar onderzoek3 aan de kant van de blootstelling juist factoren heeft meegenomen die leiden tot een overschatting van het risico. Daarmee is het beschermingsniveau ook voldoende voor kwetsbare groepen. De in het artikel naar voren gebrachte kritiek is ten tijde van het onderzoek, zo ben ik geïnformeerd, uitvoerig besproken in de wetenschappelijke klankbordgroep en tevens belicht in de onzekerheidsparagraaf en discussie van het RIVM-onderzoeksrapport. De eerste auteur van het artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde had overigens zitting in deze wetenschappelijke klankbordgroep.
Vraag 3 en 4
Kunt u ingaan op de aanbeveling van de onderzoekers dat de Nederlandse overheid ouders het advies zou moeten geven om hun kinderen zo goed mogelijk te beschermen tijdens en na het spelen op kunstgras met rubberkor-rels? Gaat u dat advies opvolgen? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet? Kunt u ingaan op de aanbeveling van de onderzoekers dat bij kinderen hand- en mondcontact met het rubbergranulaat zoveel mogelijk dient te worden voorkomen? Wat gaat u met die aanbeveling doen?
Antwoord 3 en 4
In het artikel wordt aanbevolen om hand- en mondcontact met het granulaat van oude autobanden zoveel mogelijk te vermijden en na het sporten de blote huiddelen en kleding zo snel mogelijk te wassen. Ook in het RIVM-rapport is duidelijk gemaakt dat het belangrijk is de blootstelling te beperken. De voorgestelde maatregelen zoals douchen na het sporten, het wassen van gedragen sportkleding en het zo veel mogelijk beperken van het in de mond stoppen van wat er op de grond ligt, zijn in mijn ogen normale hygiënische maatregelen waar geen specifiek overheids-advies voor nodig is.
Vraag 5 en 6
Was u ervan op de hoogte dat het RIVM in een eerdere studie ervoor pleitte dat de blootstellingsnorm voor Bisfenol a (BPA) aangescherpt zou moeten worden vanwege gezondheidsrisico’s? Kunt u aangeven waarom het RIVM later stelde dat op basis van de bestaande blootstellingsnorm er toch geen gevaar is voor de gezondheid? Kunt u ingaan op de stelling van de onderzoekers dat het RIVM op basis van eigen kennis had moeten concluderen dat het risico van BPA onaanvaardbaar hoog was? Kunt u nagaan waarom dat niet gebeurd is? Op basis van welke argumentatie heeft het RIVM geconcludeerd dat het risico aanvaardbaar zou zijn?
Antwoord 5 en 6
Ja, hier was ik van op de hoogte. Het RIVM heeft in 2016 voor BPA geadvi-seerd om de Europese norm te heroverwegen naar aanleiding van nieuwe inzichten. Dit is vervolgens belicht in de onzekerheidsparagraaf en discussie van het RIVM-onderzoeksrapport over rubbergranulaat.4 Het is onbekend hoeveel BPA er uit rubbergranulaat vrijkomt. Het RIVM heeft uit voorzorg aangenomen dat alle BPA die in het rubbergranulaat aanwezig is, vrijkomt bij contact met de huid of na doorslikken. Bij deze aannames worden de huidige normen niet overschreden. In werkelijkheid zal niet alle BPA uit het rubberg-ranulaat vrijkomen en zal de blootstelling aan BPA (aanmerkelijk) lager zijn. Daarom is ook geen risico van BPA uit rubbergranulaat te verwachten als er een strengere norm zou komen.
Vraag 7
Kunt u ingaan op de stelling van de onderzoekers dat in de studies van het RIVM en het ECHA een extra veiligheidsfactor had moeten worden meegeno-men?
Antwoord 7
Het RIVM heeft mij geïnformeerd dat dit punt uitvoerig is besproken in de wetenschappelijke klankbordgroep van het onderzoek rubbergranulaat. Er is geen wetenschappelijke overeenstemming over het al dan niet gebruiken van een extra leeftijdsafhankelijke factor. Het RIVM heeft in zijn beoordeling gebruikgemaakt van de in Europa afgesproken risicobeoordelingsmethode, die geen extra leeftijdsafhankelijke factor bevat. Het RIVM is van mening dat in het onderzoek naar rubbergranulaat voldoende veiligheidsmarge inge-bouwd is. De mogelijke leeftijdsafhankelijke gevoeligheidsverschillen voor risico’s van de polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) zijn in het RIVM rapport beschreven in de onzekerheidsanalyse en discussie.5
Vraag 8
Is het waar dat in situaties waarin onderzoekers twisten over een precieze normering het voorzorgsbeginsel voorschrijft om uit te gaan van de best beschermende norm? Zo nee, hoe moet het voorzorgsbeginsel dan geïnter-preteerd worden?
Antwoord 8
In het stelsel van regelgeving mogen producten alleen op de markt gebracht worden als de stof(fen) daarin, of het product zelf, veilig zijn. Om dit te beoordelen wordt een
schatting gemaakt van de blootstelling aan een stof en deze wordt vergeleken met informatie over de mogelijke gezondheidseffecten van de stof. Bij deze beoordeling wordt uitgegaan van zogenaamde «realistic worst case scenarios» om het risico in te schatten, op basis van conserva-tieve aannames Deze aannames zijn besproken met de wetenschappelijke klankbordgroep. De meerderheid van de klankbordgroep deelde de conclusie van het RIVM dat het er sprake is van een praktisch verwaarloosbaar risico. Hiermee is het voorzorgsbeginsel in acht genomen.
Vraag 9
Welke maatregelen gaat u nemen om een gezonde omgeving voor sporters en met name jonge sporters te kunnen garanderen?
Antwoord 9
Sporten is heel belangrijk voor de ontwikkeling en gezondheid. Als daarbij zorgen over de veiligheid van producten of materialen ontstaan, dan wil ik dat deze goed worden onderzocht. Om deze reden heeft het RIVM een uitgebreide studie uitgevoerd naar rubbergranulaat.6 In de genoemde studie concludeert het RIVM dat de risico’s voor de gezondheid van sporten op kunstgrasvelden die zijn ingestrooid met rubbergranulaat, praktisch verwaar-loosbaar zijn. Het RIVM laat weten dat de resultaten van recentere weten-schappelijke onderzoeken niet in een andere richting wijzen. Tijdens het onderzoek heeft het RIVM echter geconstateerd dat de wettelijk toegestane hoeveelheid polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) in rubbergranulaat veel hoger ligt dan het gehalte dat in praktijk wordt aangetroffen. Het RIVM adviseert daarom om tot een scherpere normstelling te komen. Ik onderschrijf dat advies. In samenwerking met ECHA heeft Nederland, via het RIVM, hiertoe een zogenoemd REACH-restrictiedossier opgesteld. In dit dossier wordt voorge-steld om maximaal 17 milligram van de som van de acht PAK’s in een kilo rubbergranulaat toe te laten. Deze norm is aanzienlijk lager dan de 387 mg/kg PAK’s die zijn toegestaan op basis van de momenteel voor granulaat geldende mengselnorm voor PAK’s. Naar verwachting wordt in 2020 bekend of het voorstel op Europees niveau wordt aangenomen. Als het voorstel wordt aangenomen, zorgt dit ervoor dat er ook in de toekomst geen rubbergranulaat met hoge concentraties PAK’s wordt toegepast op kunstgrasvelden. Het draagt daarmee bij aan het in stand houden van een veilige (en gezonde) omgeving voor sporters.
Vraag 10
Kunt u aangeven waarom vermalen autobanden nog gebruikt worden als «infill» op kunstgrasvelden? Is het waar dat er milieuvriendelijkere alternatie-ven bestaan die geen gevaar opleveren voor de gezondheid? Waarom worden deze niet standaard gebruikt?
Antwoord 10
Zoals hierboven beschreven blijkt uit het onderzoek van het RIVM dat het risico voor de gezondheid van sporten op kunstvelden die zijn ingestrooid met rubbergranulaat, praktisch verwaarloosbaar is. Daarmee is er geen reden om te komen tot een verbod op deze toepassing. Wel kan het gebruik van rubbergranulaat schadelijk zijn voor het milieu in de directe omgeving van het veld doordat de rubbergranulaatkorrels worden meegesleept door sporters of toeschouwers en zo op de zogenaamde «bermgrond» naast de velden terecht komen. Het is daarom belangrijk om de verspreiding van rubberkorrels zo veel mogelijk te beperken. In het komende jaar maak ik het dan ook mogelijk voor sportverenigingen om in de subsidieregeling Bouw en Onderhoud Sportaccommodaties extra subsidie te krijgen op maatregelen die verspreiding van rubberkorrels tegen gaan. Er zijn alternatieven voor instrooimateriaal, zoals kurkkorrels, EPDM- en TPE-korrels. Ook zijn er op enkele plekken al non-infill velden7 neergelegd die momenteel getest worden op sportbeoefening voor de lange termijn. De milieu- en gezondheidseffecten van de alternatieven zijn nog niet vergeleken met die van rubbergranulaat. Recent heb ik, met mijn collega van IenW, in de SBIR Milieuvriendelijke Sportvelden8 de sector uitgedaagd en financieel ondersteund (€ 1.750.000) om te komen met nieuwe kunstgrasvelden die een mindere milieubelasting hebben doordat ze bijvoorbeeld beter recyclebaar zijn. Het gaat bij voorkeur om velden waarvoor geen rubber, of andere infill nodig is om aan de sporttechnische eisen te voldoen. De drie initiatieven die momenteel met een haalbaarheidsstudie bezig zijn naar die kunstgrasveld van de toekomst, zijn alle drie non-infill gebaseerd.
Vraag 11
Heeft deze nieuwe publicatie uw gedachten veranderd over de (on)wenselijk-heid van het gebruik van vermalen autobanden op kunstgrasvelden, aangezien u op 7 maart van dit jaar nog aangaf de discussie daarover niet opnieuw te willen voeren? Bent u bereid om een wetgevingstraject te starten om het uitstrooien van vermalen autobanden op sportvelden te verbieden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 11
Zoals uit de beantwoording van de bovenstaande vragen blijkt, geeft deze nieuwe publicatie geen nieuwe inzichten die aanleiding geven om van gedachten te veranderen en te komen tot een verbod op deze toepassing.
Vraag 12
Kunt u aangeven hoe vaak u of mensen van uw ministerie gesproken heeft met organisaties die zich inzetten voor het hergebruik van afgedankte (auto)banden en met welke organisaties dit gebeurde? Kunt u aangeven welke onderwerpen daar besproken zijn?
Antwoord 12
Vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn dit jaar de volgende contacten geweest. Over recycling is in mei gesproken met de VACO en de RecyBEM over het weren van milieubelastende stoffen uit autobanden om zo hergebruik van materialen te bevorderen. Hier is in opdracht van dat ministerie onderzoek naar gedaan, waarover de Staatssecre-taris van Infrastructuur en Waterstaat u op 19 februari heeft geïnformeerd. Geconstateerd is dat chemische recycling van autobanden veel potentie heeft. Over chemische recycling van banden heeft incidenteel contact plaatsgevon-den met het bedrijf Dutch Green Carbon. Daarnaast heeft in juni een overleg met RecyBEM plaatsgevonden omdat deze organisatie namens producenten en importeurs van autobanden uitvoering geeft aan de uitgebreide producen-tenverantwoordelijkheid voor autobanden. Er heeft recentelijk geen overleg plaatsgevonden over hergebruik als band. Vanuit mijn ministerie zijn dit jaar geen contacten geweest met de genoemde organisaties.
Interessant voor jou
Vragen Van Raan over flinke groei CO2 luchtvaart terwijl reductie van uitstoot van CO2 nodig is
Lees verderVragen Ouwehand over het stilleggen van diertransporten tijdens de hittegolf
Lees verder