Laat de natuur niet stikken
Het stikstofprobleem oplossen
In Nederland stoten we veel meer stikstof uit dan de natuur aankan. Het gaat om 2 soorten stikstof: ammoniak, vooral uit de veehouderij, en stikstofoxiden, vooral door het verkeer en de industrie. De Nederlandse landbouwsector draagt het meest bij: 45% van de stikstofuitstoot komt hier vandaan. Het gaat vooral om ammoniak. Dit komt in de lucht door dierlijke mest en urine. Wanneer dat terechtkomt in een natuurgebied verderop, verzuurt en vermest het de bodem. Dit is heel slecht voor veel planten- en diersoorten. Doordat de overheid niet goed heeft gehandeld, gaat het heel slecht met de natuur.
Minder dieren betekent minder mest en daarmee minder stikstof. We moeten het aantal dieren dat in Nederland gefokt, gebruikt en gedood wordt flink verminderen. Dit helpt de natuur om zich te herstellen en is nodig voor het oplossen van problemen zoals de klimaatcrisis, dierenwelzijn en gezondheid. De Partij voor de Dieren wil het aantal dieren met 75% verminderen.
Ook andere sectoren moeten hun stikstofuitstoot verminderen. De maximumsnelheid moet omlaag, de luchtvaart moet krimpen, en de subsidie voor biomassacentrales moet stoppen. Vervuilende industrieën moeten snel verduurzamen of krimpen.
Als een boerderij, fabriek of vliegveld stopt of zijn uitstoot vermindert, moet de stikstofwinst naar de natuur gaan. Pas als de natuur geen stikstofreductieStikstofreductie betekent het verminderen van stikstofuitstoot in de lucht, vooral door landbouw, industrie en verkeer. meer nodig heeft, kan de politiek beslissen waar deze ruimte voor stikstof naartoe gaat. De Partij voor de Dieren wil dat dit vooral naar duurzame energie en woningbouw gaat. Voor snelwegen, grotere boerderijen of bedrijven die vervuilen en zonder vergunning werkten, mag geen stikstofruimte gereserveerd worden.
Het standpunt Laat de natuur niet stikken is onderdeel van: Een leefbare Aarde
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 21 maart 2024 Bijdrage Teunissen aan debat over EU-Klimaatdoel 2040
- 29 februari 2024 Bijdrage Kostic aan debat over de Impact Assessment Natuurherstelverordening
- 5 februari 2024 Inbreng SO openbare raadpleging over de (evaluatie van de) Nitraatrichtlijn
- 15 december 2023 Inbreng SO Wijzigingen Natuurherstelverordening van 15 december 2023
- 13 november 2023 Inbreng SO Landbouw- En Visserijraad van 20 november 2023
- 7 oktober 2024 Motie Ouwehand over het niet gedogen van mestfraude
- 25 april 2024 Motie Kostić over extra leed bij boeren en dieren voorkomen door een vorm van fokbeperking op te nemen in het maatregelenpakket tegen de mestcrisis
- 25 april 2024 Motie Kostić over fokbeperkingen om extra leed bij boeren en dieren te voorkomen
- 28 maart 2024 Motie Kostić c.s. over de afspraken over natuurbescherming tijdig nakomen en maatregelen nemen om de negatieve trend voor verschillende dierpopulaties zo snel mogelijk te keren
- 26 maart 2024 Motie Kostic over afzien van het juridisch aanvechten van besluiten die andere landen nemen om natuur te beschermen
- 21 maart 2024 Motie Kostic/Bromet over de natuurherstelverordening uitstellen totdat de Kamer er een inhoudelijk debat over heeft kunnen voeren
- 20 december 2023 Motie Teunissen c.s. over een voorstel om Lelystad Airport definitief niet te openen voor de commerciële burgerluchtvaart
- 25 oktober 2024 Vragen Kostic c.s. over het onderzoek ‘meer ziekmakende stoffen in de lucht bij 123 bedrijven door heel Nederland’
- 8 april 2024 Vragen Teunissen over het steeds verder naar voren schuiven van de Nederlandse Earth Overshoot Day
- 17 december 2023 Vragen Teunissen naar aanleiding van de antwoorden op eerdere vragen over fossiele subsidies en de beprijzing van CO2-uitstoot