Minder vliegen, meer treinen
De Partij voor de Dieren wil minder vliegverkeer en betere treinen. Minder vliegtuigen betekent minder vervuiling en geluidsoverlast. De trein wordt goedkoop, prettig en snel. Dan wordt het een goede vervanger van het vliegtuig.
Krimp luchtvaart
De Partij voor de Dieren kiest voor de noodzakelijke krimp van de luchtvaart. Dit is nodig om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid voor mens en dier te krijgen. Korte vluchten worden vervangen door snelle, comfortabele en betaalbare treinverbindingen.
In de praktijk betekent dat we het aantal vliegbewegingen verlagen naar maximaal 300.000 per jaar in 2030. Schiphol en Eindhoven Airport krimpen. Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor vakantievluchten. Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten. Hier ontstaat ruimte voor woningen en natuur.
Om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C, moeten we het vliegverkeer flink verminderen, zowel in Nederland als wereldwijd. Luchtvaart en scheepvaart krijgen geen speciale behandeling meer in het klimaatbeleid. Er komt een hoge CO2-belasting voor alle sectoren die vervuilen. De vervuiler betaalt.
Als het vliegverkeer krimpt, wordt de lucht weer schoner en gezonder. Vliegtuigen veroorzaken niet alleen veel klimaatverandering, maar ook luchtvervuiling, geluidsoverlast en veiligheidsrisico’s voor mensen die dicht bij vliegvelden wonen. Door minder te vliegen, verminderen we de uitstoot van schadelijke stoffen en geluid.
Nederland werkt aan snelle, betaalbare en duurzame treinverbindingen voor internationaal reizen, vooral binnen Europa. Er komen meer nachttreinen en betere mogelijkheden om met de trein te reizen, bijvoorbeeld met meer plekken voor fietsen.
De luchtvaart krijgt steun om duurzamer te worden. Er komt ook een programma voor mensen die werken in sectoren waar minder vraag naar is, zoals de luchtvaart en fossiele industrie, zodat zij zich kunnen om- of herscholen.
De Partij voor de Dieren wil de jacht zo snel mogelijk stoppen, ook rondom vliegvelden. In plaats van gewassen die ganzen aantrekken, worden er weides met zonnepanelen neergelegd. Zonnepanelen op gebouwen en langs snelwegen bij vliegvelden worden de norm.
In de Tweede Kamer blijft de Partij voor de Dieren pleiten voor een kleinere luchtvaartsector. Steeds meer mensen steunen dit idee.
Vliegtaks
De Partij voor de Dieren is voorstander van een vliegtaksEen vliegtaks is een belasting op vliegreizen om de vervuiling te verminderen en de luchtvaart eerlijker te laten bijdragen aan het milieu., in lijn met het principe 'de vervuiler betaalt'. Vliegtickets zijn nu veel te goedkoop in verhouding tot de negatieve milieueffecten van vliegverkeer. Daarom wordt de schade door vliegverkeer voortaan in de prijs van vliegtickets verwerkt. Belastingvoordelen voor het vliegverkeer schaffen we af.
De huidige vliegbelasting is veel te laag. Daarom voeren we een progressieve vliegtaks in die hoger wordt naarmate je vaker vliegt. Er komt een extra vliegbelasting op privéjets. De maatregelen leveren minstens 2,3 miljard euro op, die we ten goede laten komen aan duurzaam vervoer. Ook gaan we belasting heffen op kerosine.
Duurzame alternatieven voor het vliegverkeer gaan we aanmoedigen. Internationale treinverbindingen worden goedkoper, sneller en comfortabeler zodat ze ten alle tijden een aantrekkelijkere keuze zijn dan het vliegtuig. De BTW op het openbaar vervoer wordt afgeschaft.
Het standpunt Minder vliegen, meer treinen is onderdeel van: Een leefbare Aarde
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 21 juni 2024 Motie Kostić over burgers, boeren, dieren en natuur met welwillendheid en creativiteit beschermen tegen grote vervuilers
- 21 juni 2024 Motie Kostić over bij twijfel over de juridische houdbaarheid geen maatregelen nemen die ten koste gaan van de natuur
- 21 juni 2024 Motie Kostić over het per direct intrekken van de natuurvergunning van Schiphol
- 20 december 2023 Motie Teunissen c.s. over een voorstel om Lelystad Airport definitief niet te openen voor de commerciële burgerluchtvaart
- 26 oktober 2023 Motie Van Raan over de PFOS-vervuiling in de omgeving nauwkeurig in kaart brengen en onderzoeken welk deel daarvan van Schiphol afkomstig is
- 26 oktober 2023 Motie Van Raan over op korte termijn een onafhankelijk red-team onderzoek laten doen naar de juridische kwetsbaarheden in het besluit op de natuurvergunning voor Schiphol
- 26 oktober 2023 Motie Van Raan c.s. over Schiphol aan het naleven van de Nota Deelnemingenbeleid en het kabinetsbeleid houden
- 26 oktober 2023 Motie Van Raan c.s. over definitief afzien van het openen van Lelystad Airport voor handelsverkeer